Lite historia

Tyresö fotoklubb - kort historik

Fotoklubben har växt till 150 medlemmar, firas med tårta

Fotoklubben har fyllt 60 år, firas med en utställning och en fotodag.

-  56 medlemmar ställde ut fotografier i Tyresö konsthall.

-  Fotodagen med föredrag från flera kända fotografer ägde rum i Tyresös kulturcenter, kvarnhjulet.

Tyresö fotoklubb har 108 medlemmar

Ny webbsida skapas

2014
Tyresö Fotoklubb hade jubileumsutställning i Tyresö konsthall med 24 utställande medlemmar.

2013
Klubbens medlemsantal hade vuxit så mycket att byte av lokal blev nödvändigt. Numera håller klubben till i kulturcentrum Kvarnhjulet. Klubben hade 39 medlemmar.

2012
Tyresö Fotoklubb fyllde 50 år! I september hölls jubileumsfest på Alby friluftsgård.

2009
Kameraklubben i Tyresö bytte namn till Tyresö Fotoklubb, ovetande om att det en gång hade funnits en annan klubb med samma namn.

Klubben fick en ny hemsida, där program, tävlingsresultat mm. finns att läsa.

Klubben fick en egen hemsida.

Klubben hade 29 medlemmar.

1996
Klubben flyttade möten från Föreningsgården till Sjötungan på Myggdalsvägen. Det första Kamerabladet kom ut. Klubben hade 25 medlemmar.

1983
Smalfilmsklubben Duvan bytte namn till Kameraklubben i Tyresö för att många medlemmar ägnade sig åt stillbilder. Duvan, brevduvan, stod för kommunikation mellan människor och fanns kvar som klubbens symbol.

Klubben flyttade till Nya Föreningsgården på Västangränd.

Klubben hade 44 medlemmar.

1974
Hobbyfilm Duvan bytte namn till Smalfilmsklubben Duvan för att ge ett seriösare intryck.

1972
Klubben flyttade till Föreningsgården Björkbacken i Bollmora, Tyresö. Lokalen var gratis, vilket var nödvändigt för att medlemsantalet hade gått ner och den gamla lokalen var för dyr. Nya medlemmar värvades. Samarbete med Tyresö fotoklubb som höll på med svartvita stillbilder.

1971
Klubben hade 18 medlemmar.

1970
Klubben hade 25 medlemmar.

1967

Klubben flyttade till Hägerstensåsens Medborgarhus.

1966

Debutanten Bosse Parnevik vann klubbtävlingen med ringmärkt i hård konkurrens med ordförande Sigvard Johansson. Åtta filmer gjorda av sex medlemmar deltog i tävlingen.

1965
Hobbyfilm Duvan utsågs till bästa filmklubb i tävling hos Sveriges smalfilmsförbund.

1962
Grundades smalfilmsklubb Hobbyfilm Duvan som från början verkade i Östberga, Örby och Tantogården på Södermalm. Första året deltog fyra filmer i klubbtävlingen som vanns av Curt Allerberg med filmen "Riksgränsen".